Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام جمعه موقت اصفهان گفت: راه امید دادن به مردم این است که با تمام وجود به مردم خدمت شود و مدیران را جناحی انتخاب نکنیم.   آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته اصفهان، اظهار کرد: مؤمنین و مومنات را به انجام فرامین الهی در قالب رعایت واجبات و ترک محرمات دعوت می‌کنم. آیه اول سوره آل‌عمران دستور به صبر و توصیه به صبر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایام فاطمیه کسانی که در نشر معارف دین و برپایی جلسات و تزئین محافل در سوگواری شهدای بانوی دوعالم شرکت کردند، تقوای دل داشتند.   وی افزود: امروز دشمن تلاش می‌کند به بهانه‌های مختلف ایمان مردم را تضعیف کند، جوان‌ها را به کفر و الحاد سوق دهد تا هویت نظام اسلامی را از ما بگیرد و یکی از حربه‌های آن‌ها تضعیف ایمان زنان است، یعنی با حربه رعایت تساوی حقوق، زنان را به روابط نامشروع سوق می‌دهند.   امام‌جمعه موقت اصفهان افزود: گاهی به بهانه این که حجاب یک امر شخصی است، مانع نهی از منکر می‌شوند. گاه به بهانه اینکه بانوان نیاز به ورزش دارند، نقشه می‌کشند و گاهی به بهانه تمیزی و بهداشت، آن‌ها را به سمت آرایش سوق می‌دهند و باعث فروپاشی خانواده‌ها می‌شوند.   وی ادامه داد: یک از نقشه‌های دشمن پیرامون تکثر دین است. آنان سعی می‌کنند بیان کنند که حق یکی نیست تا بتوانند خود را ضمیمه حق کنند. گاهی با پوشاندن لباس حق به باطل سعی می‌کنند باطل را به خورد جامعه دهند. گاهی تحیر در ذهن جوانان ایجاد می‌کنند. گاهی با ایجاد یاس در ناکارآمدی اسلام و نظام و گاهی با تغییر در ذائقه و ذهن مردم سعی می‌کنند کسانی را پیرو خودشان بکنند.   مهدوی ادامه داد: محرم و صفر، ماه رمضان و ایام فاطمیه زمان خوبی برای مقابله با توطئه دشمنان است. امیدواریم خداوند نعمت خود را بیشتر بر این مردم نازل کند. خداوند در آیه ۱۵ سوره حجرات می‌فرماید: بعد از اینکه ما ایمان به خدا و رسول آوردیم، نیاز به یقین داریم و این یعنی هیچ شکی در ایمان خود ندارند و یقین به قیامت و باور به پیامبر است. این همان گوهر گران بهایی است که از آن شهید سلیمانی‌ها را می‌سازد. روز گذشته مجددا فضای شهرها به وجود شهدایی که بسیاری از آن‌ها گمنام بودند، عطر آگین شد.   به گزارش ایسنا، امام‌جمعه موقت اصفهان ادامه داد: حیات جامعه و زنده بودن آن به زنده بودن افکار نخبه‌های آن جامعه است. شعارهایی که داده می‌شود و کارهایی که در جامعه انجام می‌گیرد روی همه این‌ها حساب باز می‌شود و باید روی آن دقت کنیم. یکی از راه‌های بیان حقایق، صدا وسیما و نماز جمعه است. ما نباید گل به خودی بزنیم. وقتی مردم هوشیار باشند دشمن نمی‌تواند نفوذ کند. رهبر انقلاب مثل یک کوه ایستاده‌اند و این وظیفه ما است تا اثبات کنیم تا پای جان پای ایشان خواهیم ایستاد. همیشه حافظ جامعه افراد انقلابی و بسیجی هستند.   وی گفت: به مطالبات مردمی اهمیت بدهید پیگیری کنید و به بهانه این که جامعه نیاز به امنیت دارد، مطالبات مردم را به تاخیر نیندازید. برخی مطالبات به حق است. رئیس جمهور روز گذشته در تشییع شهدا توصیه به امید داشتند. راه امید دادن به مردم این است که با تمام وجود به مردم خدمت کنید و مدیران خود را جناحی انتخاب نکنید. توصیه می‌کنم اگر می‌خواهید مردم بیشتر امید پیدا کنند راه آن خدمت صادقانه و به کارگیری مدیران لایق و شایسته است.   مهدوی خاطرنشان کرد: مردم صاحب اصلی انقلاب هستند و مطالبات به حقی دارند، اما راهکار این مطالبات تجمع نیست. تجمع سبب اختلال در رفت و آمد مردم می‌شود و خشنودی دشمنان را به دنبال دارد. دشمن با مردم و نظام مشکل دارد و به همین دلیل امام راحل فرمودند «هرگاه دیدید دشمن از شما تجلیل می‌کند در راه خود شک کنید».

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: امام جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۷۱۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاوران شما بیت‌هایی بهتر از شاهنامه را می‌توانستند پیدا کنند

روزنامه هم میهن در مطلبی با عنوان «نگر تا نباشی به جز دادگر» نوشت؛ در شاهنامه زنان برجسته‌ای نقش‌آفرینی کرده‌اند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمی‌توانند باشند. برخی از زنان برجسته‌ی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نمانده‌اند.

چند سال پیش که شهرداری مشهد ذوقی به خرج داده بود و تصویرهایی از شاهنامه در و دیوار شهر را آراسته بودند، دستور به زدودن این تصویرها داده شد، گویی که بین این تصویرها و آن‌چه مشهد به آن شهره است، تقابلی وجود دارد. چندین دهه به دلیل همین تصور، توسعه و رسیدگی به آرامگاه فردوسی که یکی از بزرگ‌ترین شاعران و حکیمان ایران است، متوقف بود تا اینکه از مقامات بالاتر حکم به آبادانی آرامگاه فردوسی داده شد.

مقامات استانی و از جمله امام جمعه شال و کلاه کردند و به آرامگاه فردوسی رفتند. اگر اسم این مقامات و فردوسی را کنار هم در موتورهای جست‌وجوگر بنویسید و نتایج را هر چه بالا و پایین کنید، همان چند عکس را خواهید دید. با چنین پیشینه‌ای است که سخنان آیت‌الله علم‌الهدی و استنادش به شاهنامه برای دفاع از اجبار در پوشش با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شده است.

علم‌الهدی گفته است: مسئله حجاب نیز یکی از همین هویت‌های دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ به‌خصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را می‌توان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید. او هم‌چنین به‌عنوان نمونه بیتی از شاهنامه خوانده است که منیژه خطاب به بیژه گفته است: منیژه منم دخت افراسیاب/برهنه ندیده تنم آفتاب

این سخن که زنان ایرانی براساس آن‌چه به ما رسیده، پوششی برای موی سر داشته‌اند یا چیزی شبیه چادر حتی، نادرست نیست. حتی این سخن که در شاهنامه‌ی فردوسی پاکدامنی و شرم از ویژگی‌های مثبت زنان و البته مردان شمرده می‌شود، هم بی‌راه نیست، هرچند تعریف پاکدامنی در نگاه حکیم توس و امام جمعه مشهد متفاوت است، اما بیتی که آقای علم‌الهدی به آن ارجاع داده، ربطی به زنان ایران ندارد. افراسیاب شاه توران است و منیژه دختری تورانی است نه ایرانی.

این به خودی خود ایرادی در استدلال امام جمعه به حساب نمی‌آید و می‌تواند بگوید که حکیم خصلت نیکو را حتی در دشمن ستوده است. ماجرا از اینجا جالب می‌شود که بدانیم این بیت را منیژه کی خوانده است و اصلاً ارتباطی به پوشش سر دارد یا نه؟

منیژه دل‌بسته‌ی بیژن شاهزاده‌ی ایرانی می‌شود و -به زبان امروزی- او را چیزخور کرده بی‌هوش به شبستان خود می‌آورد و همه‌ی این اتفاقات بدون اجازه‌ی والدین و بدون پیمان زناشویی -که از قضا در ایران باستان هم مرسوم بوده- رخ می‌دهد. بیژن در قصر او به هوش می‌آید و باقی قضایا و منیژه در چنین لحظات احساسی درباره‌ی اهمیت چیزی که به بیژن عرضه می‌کند این بیت را به زبان می‌آورد که تا به حال چنین بوده، اما بعدش را می‌توان در شاهنامه خواند.

البته اگر مشاوران امام جمعه با شاهنامه به از این بودند که هستند، بیت‌هایی می‌توانستند پیدا کنند که به کارشان بیاید، مثلاً آنجا که شیرین می‌گوید:

به سه چیز باشد زنان را بهی/ که باشند زیبای گاه مهی/ یکی آنک با شرم و با خواسته است/ که جفتش بدو خانه آراسته است/ دگر آن که فرخ پسر زاید او/ ز شوی خجسته بیافزاید او/ سه دیگر که بالا و رویش بود/ به پوشیدگی نیز مویش بود

این ابیات به روشنی از پوشیدگی موها می‌گوید، درحالی‌که در بیت استنادی امام‌جمعه‌ی مشهد، تفاوت برهنگی و نداشتن پوشش سرنادیده گرفته است. این مغالطه در سخنان بسیاری دیگر از مقامات هم دیده می‌شود.

نداشتن پوشش سر با برهنگی هم‌معنا نیست. با این حال هم‌چنان که در بیت انتخابی امام جمعه مشهد و این ابیات می‌بینیم هیچ‌کدام توصیه‌ی فردوسی نیست و سخنان شخصیت‌های شاهنامه است. شاهنامه مثل هر متن کهن ادبی در کنار ارزش‌های ادبی و زیباشناختی و روایی خود، مجموعه‌ای از ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی زمانه‌ی خود را منتقل می‌کند که به دنیایی دیگر تعلق دارند، چنان‌که در همین بیت‌های بالا پسرزا بودن جزو ارزش‌هایی شمرده شده است.

در شاهنامه زنان برجسته‌ای نقش‌آفرینی کرده‌اند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمی‌توانند باشند. برخی از زنان برجسته‌ی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نمانده‌اند و از جمله‌ی آنان تهمینه است مادر سهراب که در شاهنامه زنی ستوده است و تنها یک شب هم‌خواب رستم بوده است. رودابه مادر رستم نیز در راه دادن زال به قصرش از موی خویش کمندی بافته و انداخته و بعد هم که ماجرا در شاهنامه روشن است.

در این میان داستان گردآفرید اگرچه متفاوت است، اما در کنشگری از روابط خصوصی پیش‌تر رفته و اگر روی و موی پوشیده به این خاطر است که شناخته نشود و آنجا که روی و موی گشاده به قصد فریب دشمن است:

رها شد ز بند زره موی اوی/ در افشان چو خورشید شد روی اوی/ بدانست سهراب کو دختر است/ سر و موی او از در و افسر است

درست است که فکر می‌کنم شاهنامه ارزش‌های جهانی دیگر را منتقل می‌کند و چنین استناداتی به آن راه به جایی نمی‌برد، اما به نظرم از قضا در شاهنامه برای صاحبان مقام و قدرت توصیه‌هایی شایسته‌تر می‌توان یافت، مضمون‌هایی که بارها تکرار شده است. یکی از این مضمون‌ها دادگری است. دادگر در شاهنامه هم‌صفت خداوند است که جای نام نشسته است و هم وظیفه‌ی صاحب قدرت. فردوسی می‌گوید، پادشاهی که دادگر باشد، نیازی به فریادرس ندارد: کجا پادشا دادگر بود و بس/ نیازش نیاید به فریادرس

نویسنده: علی‌اصغر سیدآبادی

دیگر خبرها

  • ورود زنان باید ضابطه‌مند باشد/ ورود بانوان به ورزشگاه منع نمی‌شود
  • دشمن دنبال گرفتن چادر از بانوان است/سنجش کارآمدی هر نظام با امنیت
  • مشاوران شما بیت‌هایی بهتر از شاهنامه را می‌توانستند پیدا کنند
  • وزیر صنعت: برای تولید اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • جامعه ما با شبیخون فرهنگی دشمن روبروست/پاسدار و نگهبان مساجد، علما و طلاب هستند
  • توجه به عفاف و حجاب ارزش نهادن به کرامت زن است
  • طهرانچی: بانوان باید برای نقش‌آفرینی‌های جدی در جامعه آماده شوند
  • وزیر صمت: در تامین اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • وزیر صمت: در تامین اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم+ فیلم
  • ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است